2006/10/12

Mythbusters

Som overskriften angiver, ser jeg Discoverys program Mythbusters. Det er ganske underholdende at se deres praktiske tilgang til at afprøve diverse myter, store som små. Holder de eller holder de ikke.

Har man bare lidt interesse i politik, så støder man jævnligt på sejlivede myter, så som vi bliver rigere af omfordeling, politikere kan skabe arbejdspladser osv.

Det er dog ikke nogen af disse myter, der vil blive taget op i denne sammenhæng.

I forlængelse af myter som at børn bliver klogere af amning, at børn lærer bedre, hvis de hører klassisk musik, er der nu det sidste skud på stammen:

Naturen gør børn mere kreative.

Til DR udtaler de to lektorer, som har lavet undersøgelsen, at:

”Skovbørnene er bedre på stort set alle områder, vi har målt”, og det er da et resultat der vil noget. Peter Parker har uden tvivl gået i en skovbørnehave.

Nu er jeg af så forsigtig natur, at jeg lige ville spise brød til før jeg kommer med vidtgående konklusioner på baggrund af en undersøgelse med en population på 45 børn fra den samme børnehave.

Andre mindre forsigtige personer end jeg kan dog allerede se potentialet i de to lektorers undersøgelse, således udtaler Henrik Larsen (R), formand for KL's børne- og kulturudvalg, at:

”Sådanne målinger er bestemt noget, som vil blive brugt i kommunerne. En skovbørnehave er forholdsvis billig i drift, og hvis der oven i købet er en pædagogisk gevinst ved dem, er det oplagt, at det kan bruges mere af kommunerne”.

Jeg kan levende forstille mig, hvordan Kbh. kommune får bragt de astronomiske dagsinstitutions udgifter ned ved at oprette skovbørnehaver i HC Ørsteds parken, Fælledparken og hvor der ellers kan findes en grøn plet, som ikke lige umiddelbart skal bebygges med Ritts slumboliger.

Henrik Larsen peger videre på at skovbørnehaver øger børnenes interesse for naturvidenskaben. Snart bliver skovbørnehaver vel obligatorisk for alle børn, og lagt ind under videnskabsministeriet.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jeg er egentlig ligeglad med, hvilken slags børnehaver, vi har. Det må være op til forældre selv og afgøre det. Ikke staten.

tors. okt. 12, 12:33:00 PM 2006  

Send en kommentar

<< Home