McDonald's og det sociale ansvar
McDonald's har forstået det. Altså ideen om frivillig handel. De ved godt, at individer handler overvejende rationelt, og at en frivillig handel ikke indebærer nogen form for tvang. Det bør heller ikke værre så svært at forstå, skulle man mene. Men så alligevel. Kræftens bekæmpelse er i hvert fald ikke helt med på den. De er sikre på at McDonald's prøver at få os til at spise mere fed mad, og hvis ikke så bør de prøve at få os til at spise mere fedtfattigt. For det er jo alles ansvar, at vi alle spiser sundt.
For selv om McDonald's kommunikationsdirektør i Danmark Hanna Løyche, har forstået det:
Både Gitte Laub og Sisse Fagt fra fødevarestyrelsen mener således, at McDonald's bør påtage sig sit såkaldte sociale ansvar, og markedsføre kildevand og gulerødder i stedet for pommes frites og friturestegt kylling. Ligeledes mener de selvfølgelig, at McDonald's bør tilbyde langt flere sunde alternativer og helst ingen alternativer med fedt.
De har måske ikke forstået, at så længe markedet er frit, vil der blive udbudt det forbrugeren ønsker, i dette tilfælde er det åbenbart en BigMac menu. Hvis ikke McDonald's udbyder den gør Burger King eller en tredje udbyder. Eller måske har de forstået det, det er jo nok deraf kravet om at forbyde pommes frites for transfedtsyre kommer, gad vide om de ikke har flere ækle lovforslag i ærmet hos kræftens bekæmpelse!
McDonald's salg er i øvrigt ikke blevet påvirket af, at de så pænt oplyser os om, hvor meget fedt og energi der er i en burger. Hvilket kunne tyde på, at vi godt vidste det i forvejen og udmærket er klar over konsekvenserne af vores handlinger, hvis der var nogen der var i tvivl.
For selv om McDonald's kommunikationsdirektør i Danmark Hanna Løyche, har forstået det:
»Vi lader den sunde fornuft råde. Folk har det frie valg og ved jo godt, at gulerødder er sundere end pommes frites,«og:
»Men det er gæsternes eget valg, vi vil ikke vælge for dem,«Så lader det til, at Gitte Laub Hansen fra Kræftens Bekæmpelse er uden for pædagogisk rækkevidde:
»Alle har et ansvar, og McDonald's har lige som alle andre fastfood-kæder også et ansvar,«Men det bliver værre, læs denne kommentar og du vil græde:
»Det er ikke løgn, når McDonald's siger, at man har muligheden for at vælge sund mad. Men det valg kræver nogle færdigheder, som de færreste i befolkningen er indstillet på at erhverve sig,«Ja, danskerne er åbenbart så dumme, at vi ikke kan kende forskel på sodavand og vand, gulerødder og pommes frites og fiberholdigt brød og hvidt brød. Kunne det tænkes, at danskerne ind i mellem gerne vil have noget usundt som en burger. Kunne det tænkes at danskerne reelt godt ved hvad de går ind til, når de går på McDonald's?
Både Gitte Laub og Sisse Fagt fra fødevarestyrelsen mener således, at McDonald's bør påtage sig sit såkaldte sociale ansvar, og markedsføre kildevand og gulerødder i stedet for pommes frites og friturestegt kylling. Ligeledes mener de selvfølgelig, at McDonald's bør tilbyde langt flere sunde alternativer og helst ingen alternativer med fedt.
De har måske ikke forstået, at så længe markedet er frit, vil der blive udbudt det forbrugeren ønsker, i dette tilfælde er det åbenbart en BigMac menu. Hvis ikke McDonald's udbyder den gør Burger King eller en tredje udbyder. Eller måske har de forstået det, det er jo nok deraf kravet om at forbyde pommes frites for transfedtsyre kommer, gad vide om de ikke har flere ækle lovforslag i ærmet hos kræftens bekæmpelse!
McDonald's salg er i øvrigt ikke blevet påvirket af, at de så pænt oplyser os om, hvor meget fedt og energi der er i en burger. Hvilket kunne tyde på, at vi godt vidste det i forvejen og udmærket er klar over konsekvenserne af vores handlinger, hvis der var nogen der var i tvivl.
3 Comments:
180 Grader har også en artikel om det her til morgen, lader til at jeg var en nat foran dem..
http://www.180grader.dk/nyheder/Forskere_vil_ndre_p_din_Big_Mac_menu.php
http://www.180grader.dk/nyheder/Forskere_vil_ndre
_p_din_Big_Mac_menu.php
Og de bliver ved, en til artikel fra FPN om McD
"Burgerkæder indfører sunde måltider, men kunderne vælger det usunde. Eksperter mener, at forbrugerne skal tvinges til sunde valg."
http://fpn.dk/mad/kost_ernaering/
article1013370.ece
Send en kommentar
<< Home