2007/12/24

Julegaveønske til Kristian Jensen

Til Kristian Jensen. Vores alle sammens Zakæus:
Jesus kom ind i Jeriko og gik gennem byen. Her boede en mand ved navn Zakæus, som havde en overordnet stilling ved det romerske toldvæsen, og som derfor var meget rig. Han var ivrig efter at få et glimt af Jesus, men han var ikke ret høj og kunne derfor ikke se for de mange mennesker. Derfor løb han i forvejen og klatrede op i et morbærfi-gentræ for at få Jesus at se, for han regnede med, at han ville komme forbi ad den vej. Da Jesus nåede frem til træet, så han op og sagde: »Skynd dig at komme ned, Zakæus! Jeg vil besøge dig i dag.«
Zakæus klatrede ned i en fart og førte glædestrålende Jesus med sig hjem. Men mængden mumlede forarget: »Alle ved, at den mand er en stor synder, og nu går Jesus med ham hjem!« Zakæus standsede og sagde til Jesus: »Herre, jeg vil give halvdelen af, hvad jeg ejer, til de fattige, og hvis jeg har snydt nogen, så giver jeg vedkommende fire gange så meget tilbage.« Jesus sagde: »I dag er frelsen kommet til dette hjem. Denne mand er også en Abrahams søn, og Menneskesønnen er kommet for at opsøge og frelse det, som er fortabt.«

Fra Lukas evangeliet kapitel 19; Biblen på hverdagsdansk.