2008/01/30

Jakkesæt og broccoli

Onde tunger har sagt om partiet Liberalisterne, at det bare er en flok jakkesæt, som gerne vil have skattelettelser i topskatten. Personligt har jeg hele tiden troet på, at de kunne gøre en forskel. Måske kunne de få folk til at lære noget om liberalisme. Måske kunne vi endda få lidt liberalt politik på sigt. Men når man læser om Liberalisternes seneste udtalelse, så kan man undre sig over, om de overhovedet selv aner, hvad de vil.

Jeg er ikke et barn, jeg er bedre uddannet, end du er, og jeg er udmærket klar over, at Mars-bar feder mere end broccoli, men jeg ved også, hvad jeg bedst kan lide af de to, og sammenligner jeg min fysiognomi med din, må jeg tillade mig at sige, at jeg nok spiser sundere – eller mindre – end du gør. Alligevel tillader du dig at ville bestemme over, hvad jeg må spise og drikke. Med hvilken ret?


Udtalelsen kommer fra liberalisternes formand Torben Mark Pedersen (TMP) i et åbent brev til Jakob Axel Nielsen. Hele sagen drejer sig om, at regeringen overvejer at gøre sund mad billigere ved at nedsætte momsen på frisk frugt og grønt.

Jeg er enig med TMP i, at staten ikke skal bestemme, hvad folk skal spise. Men modsat TMP så går jeg ind for at moms skal fjernes helt. TMPs løsning med at alle skal straffes lige hårdt i statens momscirkus virker ikke særlig liberalt. Det er vel mere liberalt at gå ind for en skattenedsættelse på nogle varer frem for ingen skattenedsættelse på alle varer? Det mener TMP åbenbart ikke. Jeg håber, at jeg tager fejl, og at TMP gerne vil afskaffe moms. Det er da ærgerligt at straffe fattige, uanset om de spiser sundt eller usundt. Uden moms så ville jakkesæt jo også være billigere.

15 Comments:

Anonymous Anonym said...

Du er måske lovligt undskyld p.g.a. den artikel i Nyhedsavisen, der kæder os sammen med modstand mod lavere moms på sund mad; men det mindste du kunne gøre, inden du angriber os for synspunkter, vi aldrig har haft, er altså at læse de ting, du linker til. Hedder jeres hjemmeside ikke Kritisk Presse?

Hvis du gjorde det, så kunne du læse, at Torbens udtalelser kommer som protest mod hele ideen om at nedsætte en forebyggelseskommision, der om nødvendigt med lovgivning skal få danskerne til at leve sundere. Læs også en opsummering af sagen på vores hjemmeside. Er du modstander af vores protest mod en forebyggelseskommision?

Men når vi nu er ved lavere moms på sund mad. Tror du virkelig, at politikerne vil nedsætte momsen uden at hæve andre skatter eller afgifter. I alle de forslag, jeg har hørt om, taler man om at hæve sukkerafgiften, momsen på fede førevarer eller de grønne afgifter. Jeg har på intet tidspunkt hørt en politiker sige, at vi nedsætter momsen og finansierer det ved besparelser. Det er et fatamorgana, du forholder dig til.

Så det kunne da være interessant at høre din holdning til den virkelige verden, altså at hæve afgiften på usund mad for at få råd til at sænke afgiften på sund mad.

ons. jan. 30, 08:35:00 AM 2008  
Blogger Rasmus Ole Hansen said...

Hmm Morten, mon ikke I har kommunikeret jeres budskab lidt dårligt så. Jeg har kigget på jeres hjemmeside, og der står intet om en protest pga. afgifts forhøjelser på andre områder. Tværtimod skriver I, at I er imod sund moms, fordi regeringen nedsætter diverse udvalg. Det er at blande pærer og bananer sammen (med eller uden moms), da I vel går ind for lavere moms og færre smagsdommere...

Held og lykke med projektet, men husk. Keep it simple! For hvor mange andre ud over mig, tror du går ind på jeres hjemmeside fremfor, at få sine oplysninger om jeres sager fra Nyhedsavisen? Næppe mange, vel.

ons. jan. 30, 10:09:00 AM 2008  
Anonymous Anonym said...

Rasmus Ole Hansen skriver: "Tværtimod skriver I, at I er imod sund moms, fordi regeringen nedsætter diverse udvalg.

Hvor skriver vi, at vi er imod sund moms? Jeg kan ikke finde det.

Vi har netop forsøgt at holde det simpelt ved at gå i kødet på det principielle i, at sundhedsministeren nedsætter en forebyggelseskommision og v.h.a. lovgivning vil bestemme, hvad borgerne spiser.

ons. jan. 30, 10:39:00 AM 2008  
Anonymous Anonym said...

Der er faktisk linket til brevet til Jakob Axel Nielsen under "Jeg er ikke et barn,". Den er måske lidt svær at se, så jeg flytter den ned under citatet.

Jeg tror egentlig ikke på, at regeringen sætter momsen ned på sund mad uden at sætte den op på andre ting. Det handler mit indlæg ikke om. Det handler om, at i får folk til at tro, at i er mod lav moms. Måske er det journalisten fra nyhedsavisen, som har misforstået jer. Men burde i så ikke ansætte en spindoktor? Du må da godt angribe mig, men jeg er næppe den eneste som er forvirret i denne sag. I ville have fået lette point ved at sige, at i gerne vil have lavere moms på sund mad. Blot skulle der ikke være en stigning andre steder. Du kalder det for et fatamorgana, jeg kalder det for politik.

ons. jan. 30, 03:07:00 PM 2008  
Anonymous Anonym said...

Vi har på intet tidspunkt forholdt os til sund moms i denne sag.

Vi tager skarpt afstand fra en forebyggelseskommision og sender vores holdninger ud vedr. dette emne. Vi berører ikke sund moms i det, vi sender ud. Kun det principielle i en forebyggelseskommision og lovgivning i den forbindelse.

Journalisten vælger så at refere vores modstand mod en sundhedskommision i en artikel vedr. sund moms.

Og selv om I linker til vores udtalelser på Liberalisternes hjemmeside, der overhovedet ikke handler om sund moms, så tillægger I os en masse holdninger om moms, som vi ikke har udtalt os om.

Og I fortsætter med at fortælle, hvad vi burde have sagt om moms, selv om jeg påpeger, at vi ikke har berørt emnet sund moms på noget tidspunkt.

Det er lidt Kafkask.

Hvad vil I have, vi skal gøre? Skal vi, hver gang vi sender en pressemeddelelse ud ringe til alle redaktioner og fortælle, hvilke sammenhænge den ikke må bringe pressemeddelelsen i, fordi det måske kan misforståes?

Så skal vi nok få masser af omtale fremover.

ons. jan. 30, 04:25:00 PM 2008  
Anonymous Anonym said...

Jeg tror sådan set bare, at i skal begynde at forholde jer til politik. Jeg aner ikke, hvad i har sagt til journalisten, men i må da forholde jer til, at i kommer til at fremstå som beskyttere af moms på sund mad.

I skal lære af den fejl, som i har begået, så i ikke laver den næste gang. Hvis du ikke mener, at i har begået en fejl, så får i en hård tid i politik.

ons. jan. 30, 04:35:00 PM 2008  
Blogger Rasmus Ole Hansen said...

@ Morten

Selvfølgelig skriver I ikke bogstaveligt, at I er imod sundmoms. Problemet er at jeres pressemedelelse rammer skævt, da der har været en længere samfundsdebat om lavere moms på "sunde" varer. På den baggrund har ministeren nedsat en kommission. Jeres modstand mod den kommission af principielle grunde, bliver misforstået, som om I er imod "sundmoms". Billedet med jer der spiser Mars og drikker Cola, er vel kun med til at forstærke folks opfattelse af det. Du må indrømme, at det unægteligt er noget af en Hindbær Helle, I har lavet her.

ons. jan. 30, 05:39:00 PM 2008  
Anonymous Anonym said...

@ H.J. Hansen
Vi har ikke talt med journalisten. Vi har udsendt en pressemeddelelse, hvor vi tager afstand fra en forebyggelseskommision. Jeg spørger igen, skal vi ringe rundt til alle redaktioner og fortælle, hvilke sammenhænge de må citere os i?

@ Rasmus Ole Hansen
Der har været mange forslag til, hvordan danskerne skal blive sundere og leve længere: Ernæringsmærker, højere aldersgrænse for alkoholkøb, højere afgifter på alkohol og tobak, oplysningskampagner, sukkerafgift, restriktiv reklamelov, rygeloven - og ja også lav moms på sunde fødevarer. Nu har regeringen så nedsat en forebyggelseskommision for at finde ud af, hvilke tiltag der skal laves.

Det giver ingen mening at påstå, at vi burde forudsige at vores afstandstagen til forebyggelseskommisionen ville havne i en artikel om sund moms. Læs f.eks. den artikel fra Berlingske Tidende, som vi reagerede udfra. Den nævner ikke sund moms med et ord.

Billedet med Mars og Cola er afledt af følgende udtalelse fra Sundhedsministeren: "Vi ved, at det er bedre at spise en pære og drikke vand end at drikke cola og spise Mars-bar. Alligevel vælger vi det sidste en gang imellem – og det skal man også have lov til – men ikke hver gang. Kommissionen skal komme med et forslag til, hvordan vi får danskerne til at gøre det, de selv ved, er rigtigt."

Lad os lige opsummere. Sundhedsministeren nedsætter en forebyggelseskommision for at få danskerne til at leve sundere. Liberalisterne protesterer, og kalder det formynderi. Kritisk Presse kritiserer Liberalisterne for ikke at kræve momsen afskaffet.

ons. jan. 30, 08:46:00 PM 2008  
Blogger Mikkel Kruse said...

Som Morten Sørensen påpeger, omhandlede vores pressemeddelelse kun nedsættelsen af en sundhedskommission, ikke de specifikke forslag, den kunne tænkes at barsle med. Det vil kun mudre diskussionen at blande disse to ting sammen.

Men spørgsmålet om differentieret moms fortjener et svar, og jeg har derfor skrevet dette lille indlæg, i hvilket jeg forklarer, hvorfor differentieret moms vil være et uheldigt forslag at støtte.

Mvh.
Mikkel Kruse
Bestyrelsesmedlem i Liberalisterne - Frihed og Velstand

ons. jan. 30, 10:04:00 PM 2008  
Anonymous Anonym said...

Jeg synes sådan set ikke, at i skal ringe rundt til alle redaktioner. Men i burde måske tage et kursus i at skrive pressemeddelser, så folk forstår, hvad i mener. Det er vist kun tydeligt for inderkredsen i liberalisterne, hvad i helt præcist mener og ikke mener. Det er da en skam, for liberalisterne er et godt tiltag.

ons. jan. 30, 10:32:00 PM 2008  
Blogger Celia Schow said...

Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

tors. jan. 31, 09:28:00 AM 2008  
Blogger Celia Schow said...

@ Mikkel
Det har du selvfølgelig ret i, men når du læser TMPs udtalelse, så kan det sagtens lyde som om, han er i mod, at man sætter momsen ned. Jeg er enig i det, TMP siger, men jeg synes bare ikke, han har udryddet muligheden for at misforstå budskabet. For som H.J. Hansen siger, så lyder det som om, TMP er i mod momsnedsætningen. Det regner jeg ikke med, han er, men at han derimod mener, at momsnedsætningen skal gælde ALLE varer, og ikke priotere nogen. Det budskab formår han bare ikke at komme igennem med.

tors. jan. 31, 09:31:00 AM 2008  
Blogger Mikkel Kruse said...

Hej Celia,

I Liberalisternes skattepolitik arbejder vi med en flad skat på 38 pct. og et højere fradrag på 70.000 kr., finansieret ved besparelser og udgiftsstop i det offentlige. Hvis vi bliver valgt ind i Folketinget, er det denne politik vi vil kæmpe for. Når og hvis vi opnår dette, kan der blive mulighed for at kigge på andre skattelettelser, såsom en ensartet sænkning af momsen.

tors. jan. 31, 03:24:00 PM 2008  
Blogger Celia Schow said...

Hej Mikkel

Ja, det ved jeg. Jeg synes dog, vi burde have en holdning til momsen, men lad nu det ligge. TMP udtaler sig om noget, uden at give en forklaring på, hvordan det så skal gøres, og det efterlader jo læseren lidt på vildspor. For hvad mener han så egentlig? Jeg mener bare, han skulle have formuleret en anden løsning, når han nu er i mod regeringens løsning.

tors. jan. 31, 04:44:00 PM 2008  
Blogger Mikkel Kruse said...

Hej Celia,

"Jeg mener bare, han skulle have formuleret en anden løsning, når han nu er i mod regeringens løsning."

Hvad er det for et problem, der skal løses? At folk spiser for mange søde sager? Det er op til folk selv og er ikke noget, hverken regeringen eller Liberalisterne skal blande sig i.

tors. jan. 31, 07:29:00 PM 2008  

Send en kommentar

<< Home